Stap 1

Een docent geschiedenis wil tijdens de les de volgende vraag onderzocht en beantwoord hebben: Na 15 jaar Franse Revolutie lijkt er niet veel veranderd. Een goed uitgangspunt is bijvoorbeeld: ik wil de leerlingen de mogelijkheid bieden informatie te laten zoeken, verwerken en presenteren. We gaan hier uit van een samenwerkingsopdracht, maar uiteraard kan ook gekozen worden voor een individuele opdracht.

Om te voorkomen dat de leerlingen omkomen (“zoek maar op Google”) in de hoeveelheid informatie is het van belang dat de docent alle informatie (teksten, afbeeldingen en filmmateriaal) voor de leerlingen klaarzet. Hij kan hiervoor gebruik maken van een elektronische leeromgeving (elo) zoals bijvoorbeeld It’s Learning, maar er kan ook gekozen worden voor een (web-)applicatie als Dropbox. Het voordeel van Dropbox is dat er een gratis app is voor de iPad, zodat er niet op een website hoeft worden ingelogd. Voorwaarde is wel dat de leerlingen een Dropbox account hebben, dat overigens ook kosteloos is.

De docent heeft zijn bronnen klaargezet en we kunnen terug naar de opdracht.

 

ThumbSniper-Plugin by Thomas Schulte