Apple en het onderwijs

De basis van de iPad in het onderwijs ligt bij een onderzoek dat Apple samen met een aantal Amerikaanse universiteiten heeft gedaan. Apple, dat al vanaf de oprichting in 1976 het onderwijs een warm hart toedraagt, wil in het onderzoek en de daaruit voortvloeiende cyclus, mede aangeven op welke manier de huidige leerling denkt, werkt en leeft. En welke rol ICT hierin speelt. Uiteraard moet dat laatste component dan het liefst met Apple-producten zijn, maar dat spreekt voor zich! Dit leidt echter wél tot een serie producten die uitermate geschikt zijn voor het onderwijs.

De uitgangspunten bij de cyclus, ook wel: Apple Classrooms of Tomorrow Today (ACOT2) genoemd, zijn: creativiteit, social networks, 24/7 bereikbaarheid tot de lesstof en de gedachte dat we leerlingen opvoeden die met beide benen in de 21e eeuw staan. Sterker nog: een groot deel van onze leerlingen gaan een beroep uitoefenen dat nu nog niet bestaat!

Grafisch weergegeven ziet de cyclus er als volgt uit:



Overigens is ACOT2 de tweede stap van een drieluik dat reeds in 1985 is begonnen. De laatste stap moet leiden tot 200 Days for a lifetime of success.

Onlangs bracht Apple een nieuwe versie van iBooks en het programma iBooks Author uit. Hiermee is het mogelijk om interactieve iBooks te bekijken en te maken. Klik hier voor meer informatie




ThumbSniper-Plugin by Thomas Schulte